İspanya’daki uluslararası zirveye İstanbul damgası
ULUSLARARASI Toplu Taşıma Derneği UITP’nin İspanya’nın Barselona kentinde gerçekleşen küresel zirvesine İstanbul damgasını vurdu. Dünya toplu taşımacılığında gelinen noktanın ve geleceğe yönelik beklentilerin masaya yatırıldığı zirvede Avrasya Bölge Başkanlığı ve UITP Başkan Yardımcılığına Metro İstanbul Genel Müdürü Özgür Soy oybirliğiyle atandı. Şehir Hatları Genel Müdürü Sinem Dedetaş, UITP’nin 2023-2025 Suyolu Taşımacılığı Komite Lideri oldu. İETT Genel Müdür Yardımcısı Zeynep Pınar Memnun, UITP birliğinde Otobüs Komite Başkan Yardımcılığına atandı.
Dünyanın toplu ulaşım departmanındaki en büyük kuruluşu olan Uluslararası Toplu Taşıma Birliği’nin (UITP) Barselona’da gerçekleştirdiği ve dünya toplu taşımacılığının geleceğinin tartışıldığı zirveye İstanbul’dan da katılım yüksek oldu. Yeniliklerin ve çözümlerin öne çıktığı zirvede, İstanbul’un toplu ulaşımına katkı sağlayacak projeler değerlendirildi. UITP zirvesine İstanbul ulaşımının belkemiğini oluşturan Metro İstanbul, İETT ve Şehir Hatları temsilcileri de katıldı. Metro İstanbul Genel Müdürü Özgür Soy, oybirliğiyle Avrasya Bölge Başkanlığı ve UITP Başkan Yardımcılığına atandı. Şehir Hudutları Genel Müdürü Sinem Dedetaş, Uluslararası Toplu Taşıma Birliği 2023-2025 Denizyolu Taşımacılığı Komitesi Başkanı oldu. UITP birliğinde Otobüs Komisyonu Başkan Yardımcılığına İETT Genel Müdür Yardımcısı Zeynep Pınar Mutlu seçildi.
130 YILLIK TOPLU TAŞIMA BİRLİĞİNE İLK TÜRK YÖNETİCİ
Metro İstanbul Genel Müdürü Özgür Soy, UITP’nin değerine vurgu yaparak, “Şu anda UITP Başkan Yardımcılığına seçildim. Bundan gurur duyuyorum, Türkiye’den ilk kez bir insan bu işin içinde. Avrasya bölgesi kuruldu, ben de orada başkanlık görevine getirildim.Avrasya bölgesi üyesiyim.13 ülke ile toplu ulaşımda geliştirmeler planlıyoruz. Aynı zamanda İstanbul, Avrasya bölgesinin ulaşım akademisi olarak belirlenmiştir. Dünyada 8 tane vardı, 9’uncusu kuruldu. Burada Türkiye’den ve dünyadan katılımcılara dersler verilecek” dedi.
“ELEKTRİKLİ ARAÇLAR ÇALIŞIYOR” Soy, “Burada farklı ve yeni teknolojiler görüyoruz. Ulaşım birçok yönden değerlendiriliyor. Ulaşımın teknik yönü kadar sosyolojik yönü de var. Bilgi paylaşımı yapıyoruz. Dolayısıyla katkısı büyük.” “Elektrikli araçlar gümbür gümbür geliyor” diyen Soy, “En çok elektrikli otobüsler sergileniyor. Bunu araştırıyoruz” dedi. Zirvede farklı ülkelerden metro yöneticilerinin yer aldığına işaret eden Özgür Soy, şöyle devam etti: “Birbirimize en çok sorduğumuz soru pandemi öncesine göre neredesiniz? İstanbul’da metrolar büyüyor. elektronik bilet pandemi öncesi seviyeye geldik dünyanın bir çok yerinde böyle değil amerika türkiyede yüzde 40-50 ler avrupada 75-80 ler farklı şehirlerin uygulamalarını gördük Herkes birbirinin her konudaki uygulamalarını inceleyerek daha iyisini yapmaya çalışıyor Pandemi döneminde sudan çıkmış balık olduk.Birbirimizle çok sohbet ettik orada güzel vakit geçirdik.UITP çatısını çok iyi değerlendirdik. Son olarak İstanbul’daki metro ağını değerlendiren Özgür Soy, “İstanbul’da özellikle son dönemde metro inşaatları önemli. Otobüs, minibüs, deniz ulaşımı buna destek olacak şekilde konumlandırıldı. Bunlar ile yapılmalı” iyi bir entegrasyon.Hepsi birbirini tamamlamalı” dedi.
“TEKNİK KADROYU KADINLARLA GÜÇLENDİRMEK İSTİYORUZ” UITP zirvesinde yaptığı sunum katılımcılar tarafından beğenilen Soy, “Cinsiyet eşitliği ve kapsayıcılık üzerine bir sunum yaptım. Metro İstanbul olarak bugüne kadar çok ciddi çalışıyoruz. 2019.Kültürel bir değişim yaratmaya çalışıyoruz.Metro İstanbul kadınlara göre.Onların çalışmayı hayal ettiği bir yer haline getirmeyi planlıyoruz.Çalışan sayımızı artırmaya çalışıyoruz ama özellikle İstanbul’da başvurular az. teknik alanda makinist anlamında bir sıkıntımız yok ama teknik kadroyu bayanlarla güçlendirmek istediğimizde bunu çok yapamıyoruz. Liseli genç bayanı ileride Metro İstanbul’da çalıştırabilirsek ne mutlu bize.”
“KADIN TREN ŞOFÖRLERİ 250’YE YAKLAŞTI” Metrolarda çalışan kadın personel sayısı hakkında da bilgi veren Soy, “Şu anda kadın tren makinist sayısı 250’ye yaklaşıyor ve biz 300’e ulaşmayı hedefliyoruz. Sadece buna bakmıyoruz. Sayı olarak değil kültürel değişim olarak da.Ortamın atmosferi de değişiyor.Sanırım çok yol kat ettik.Çizgi filmlerle metropollerde kadınlara özgür bir ortam yaratmaya çalışıyoruz ve yaratmaya çalışıyoruz. toplu taşımada kadınlara rahat ve güvenli bir ortam. Kadınlarla yapılan anketlerde yüzde 51-52’si toplu taşımada kendilerini güvende hissetmediklerini belirtiyor. “Bunu değiştirmemiz lazım. Bu çok büyük bir kültürel değişim ve bunun başından ortasına doğru ilerliyoruz” dedi.
Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği’nin 2023-2025 Suyolu Taşımacılığı Komitesi Başkanlığı’na seçilen Kent Lines Genel Müdürü Sinem Dedetaş, “Yaklaşık 38 üyesi olan bir teşkilata bir Türk temsilcisi başkanlık edecek. Hem ülkemiz hem de İstanbul için hayırlı olacağını düşünüyorum” dedi.Zirve ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Dedetaş, “Büyük bir organizasyon, çok köklü bir kurum. Dünyada ulaşımda neler olup bittiğine dair öğrenebileceğimiz birçok konu var. Türkiye ile İstanbul arasında bir karşılaştırma yapıldı.”
Dedetaş, “İstanbul başta olmak üzere deniz taşımacılığında diğer ülkeler arasında neredeyse birinci sıradayız” diyen Dedetaş, “Pek çok konuda rol model oluyoruz. Burası denizi güzelleştirecek projeler üretebileceğimiz bir yapı. görünür.hat sayısını artırmaya yönelik projelerimiz var.13 hat daha yaptık.Denizyolu taşımacılığı çevresel etki açısından en düşük maliyete sahip.Aynı zamanda sektörün en ikonik, nostaljik ve aslında en keyifli yanını temsil ediyoruz. İstanbul için ulaşım.Deniz ulaşımını hayata katmak için çalışmalar var.Özellikle Avcılar gibi İstanbul’un ücra bölgelerine yeni hatlar açarak raylı sistemler ile entegrasyonu özellikle önemsiyoruz.Böylece İstanbul için bireysel ulaşımı azaltabiliriz. Ulaşımda iki unsur, zaman ve bütçe. Hangisi daha hızlı ve ekonomikse onu tercih ediyor insan” diye konuştu. Pandeminin toplu ulaşıma etkisini değerlendiren Dedetaş, “Pandemi bazı seyahat alışkanlıklarını değiştirdi. Konu tepenin de gündeminde. Tüm araçların elektrikli olması toplu ulaşımı nasıl etkileyecek? Burada paradoks var. Yüzde 85-90 gibi bir getiri var. Pandemi öncesi seyahatleri yakalamada yüzde 10. 15 geriye düştük” dedi.
İETT’YE ULUSLARARASI TOPLU TAŞIMA ÖDÜLÜ UITP birliğinde Otobüs Komisyonu Başkan Yardımcılığına seçilen İETT Genel Müdür Yardımcısı Zeynep Pınar Mutlu, “UITP, İETT için çok değerli bir kurum. dünyadan örnekler ve paydaşlarla bir araya gelmenin yeni bir vizyon kazanması açısından çok değerli olduğunu belirterek, “Yeni dönemde daha aktif rol alacağımızı düşünüyorum. Biliyorsunuz İstanbul’da metro ağı gelişiyor. Ancak otobüs ihtiyacı hiç bitmiyor. Metro olsa bile otobüs her yerde olmak zorunda. Bu nedenle yeni dönemde otobüs bazlı projelerimiz devam edecek” dedi. Zirvede aldıkları ödülle ilgili bilgi veren Mutlu, “Tuzla-Maltepe arasındaki hatlarımızda yaklaşık 120 araçla entegre olarak hizmet veriyorduk. M4 Metrosu. Burada bir optimizasyon çalışması yaptık ve araçların yaklaşık 1/3’ünü kesip diğer bölgelerde değerlendirdik. “Metronun entegrasyonunu sağlaması açısından önemliydi. Bununla jüri özel ödülünü kazandık. İstanbul’un farklı noktalarında o araçları değerlendirdik.” Pandemi döneminin etkisi hakkında bilgi veren Mutlu, “Pandemi döneminde büyük zorluklar yaşasak da vatandaşın en iyi hizmeti alması için çalıştık. metroya destek verecek projeleri hayata geçirmeye devam edeceğiz.”
METROBÜS YOLCUSU BİR MİLYONU AŞTI
Metrobüste yolcu artışının devam ettiğini ifade eden Mutlu, “Yolcu sayısında 1 milyonu aştık. 1 milyondan fazla yolcu taşımak çok değerli. Geçen yıl UITP’de zirvede olduğuna inanamadılar. , bu kadar çok otobüs ve sık sefer yapıldığına inanamadılar.Metrobüs kapalı bir sistem, otobüs sayısını artırdığınızda konvoy oluşuyor.Sistemi düşük kapasiteli araçlar yerine yüksek kapasiteli araçlarla destekliyoruz. .”